Sunday, February 23, 2014

8 Tips Atasi Susu Merudum


Susu merudum!! Apa yang perlu dilakukan???

OK, 1stly, BAWAK BERTENANG...

Saya nak share langkah2 yang saya biasa dan pernah buat di kala saya menghadapi masalah susu merudum.

1. Seperti yg saya kata tadi, bawa bertenang.  Jangan stress. Sbb pengeluaran susu  dipengaruhi oleh hormon. Bila kita stress, penghasilan hormon akan terjejas dan seterusnya menjejaskan penghasilan susu.

2. Pastikan susu diperah setiap 2 jam.  Ok, plg lewat, 3 jam.  Jangan lebih dari itu. Sibuk di tempat kerja? Fikir. Mana lebih penting. Rezeki untuk anak atau kerja di ofis? U decide. Susu ibu adalah hak anak.  Tak perlu lama utk sesi setiap perahan. 10 minit cukup. Takkan x blh spend 10 mins utk anak? This is ur baby, ok.

3. Lepas setiap kali perahan dengan breastpump, sambung dengan perahan tgn utk menghabiskan baki susu dlm breast. Biasanya mmg akan ada sikit yg tertinggal. Ingat, every titisan counts, di saat susu merudum. Buat perkara yang sama juga selepas direct-feeding. Kumpul setiap titisan. Sikit2 lama2 jadi 4 oz :)

4. Minum air sekurang2nya 3 liter setiap hari. Termasuk air kosong, susu, soya, jus dsb. Pastikan minum air selepas perah susu. 

5. JANGAN ambil minuman berkafein seperti kopi dan teh. Walaupun teh. Bila pengeluaran susu dah kembali normal, baru boleh ambil. Sebabnya, kafein mengeringkan air dalam badan. 

6. Makan makanan yang boleh merangsang pengeluaran susu seperti kurma, lobak putih, kurma merah, air rebusan halba, kacang badam/ almond dsb. Minum minuman malt seperti horlicks dan barli.

7. Makan suplemen. Saya dah pernah cuba beberapa suplemen di pasaran. What works for me might not work for u  and vice versa. Bab ni kena try and test lah. Bagi saya suplemen alfalfa dan ESP Shaklee memang berkesan.  Itu jugalah yg membuatkan saya menjadi pengguna setia hingga skrg.

8. Doa dimurahkan rezeki, dan diberi kecukupan. Doa dengan yakin. Allah Maha Pemurah dan Maha Pengasihani.



Saya adalah pengguna dan pengedar suplemen Shaklee. COD di kawasan Putrajaya. Poslaju ke seluruh Malaysia. 

Hubungi saya untuk sharing tentang penyusuan dan set menyusu Shaklee: 017-2595820 (Call/Whatsapp/SMS)

2 comments:

  1. terima kasih.. saya akan cuba praktikkan.. bayi dah nak masuk 9 bulan dan masih bf tapi bila saya pam, susah nak dapat kan 4oz walaupun saya dah ambik supplement..
    sekarang ni saya pam dapat 2setengah oz - 3 oz jer.. terpaksa lah campur campur supaya dapat 4.5 oz sebab bayi saya menyusu 4.5oz sekali...

    ReplyDelete
  2. Salam Mama Embok... eh umur bayi kita sama :) cubalah tips2 yg saya beri tu... insyaAllah... saya doakan Mama Embok dapat menyusukan anak sehingga 2 tahun :) cuba juga buat power pumping... mmg nak kena rajin lebih sikit... tp xpe, demi anak kan :)

    ReplyDelete