Thursday, February 19, 2015

Tips Berdoa dengan Gelombang Delta

Saya terima perkongsian ini dari whatsapp... Untuk rujukan diri sendiri dan semua yang membaca... 

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Sedikit perkongsian dari radio IKIM, Macamana kita nk jadikan rutin kita seperti mkn,minum,Dan tidur sebagai sari ibadat,boleh mendapat pahala ketika makan,minum malah tidur sekalipun boleh mendatangkan pahala, Caranya dgn berniat, 'sesungguhnya aku makan,minum Dan tidur ini adalah utk menguatkan tubuh badan aku ini utk lebih kuat,sihat, supaya dpt lebih beribadah kepada mu ya Allah'
Satu ibadat

DOA:

Sebelum berdoa, pastikan diri kita berada pada gelombang Theta atau Delta (iaitu minda kita berada pada tahap tenang atau tenang yg mendalam.  

Utk mengubah gelombang minda kpd Theta atau Delta, salah satunya gunakan teknik pernafasan 248 iaitu tarik nafas (kadar 2 harakat), tahan nafas (kadar 4 harakat) dan lepas panjang2. Duduk pada posisi pengantin nak ditepung tawar dgn kedua2 tapak tangan menghadap atas. Pejam mata dan mulakan teknik pernafasan beberapa kali. 

Setelah itu seluruh minda kita akan berada pada tahap tenang. Dengan penuh emosi dan kesungguhan, mulakan doa dengan "Ya Allah, izinkan (doa kita)..... dan akhiri dengan "terima kasih, Allah".
 
Jika boleh, visualkan keinginan doa tersebut. Semakin kita beremosi, semakin senang didengar Allah.

Paling berkesan jika dilakukan sebelum tidur untuk diserap dlm sel2 otak kita dan juga selepas solat tahajjud dan subuh.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

InsyaAllah... Jom kita praktikkan... 

No comments:

Post a Comment