Thursday, August 28, 2014

Jauhi STRESS untuk Susu Meriah

Hari ni saya EL... anak dara saya ni demam.... Biasanye kalau demam saya akan bagi Nutriferon...tapi stok kat rumah dah habis dan yang lebih teruk lagi, stok kat Shaklee pun dah habis! Waaaaa :((

Nak tak nak, kena bagi dia telan panadol jugak.... nak dibiarkan, risau pulak takut makin teruk....

Ok, saya bukan nak cerita pasal Nutriferon. Tapi kalau berminat nak tahu boleh click SINI. :)

Walau pun saya cuti hari ni, saya tetap hantar baby Faqihah ke rumah pengasuh... sebab nak siapkan beberapa kerja tertangguh kat rumah ni... kalau ada baby karang memang jangan harap lah nak siap... asyik melayan dia jer. Ehh kejam ke ibu mcm ni? hehehe...

So bila dah hantar baby, tetaplah kena mengepam walaupun di rumah. Yang menariknya, saya nak share kat sini... jumlah susu yang dipam lebih banyak daripada bila saya mengepam di ofis. Padahal waktu dan tempoh mengepam sama je....



So, konklusinya, saya rasa.. disebabkan tiada STRESS waktu bercuti ni. Yelah, kalau di ofis, kan banyak kerja, deadline dsb untuk disiapkan...terkejar2... so bila dah cuti ni boleh la lupakan seketika masalah2 tu.... nak buat macam mana... dah terpaksa cuti, kan ;)

Kesimpulannya, ibu-ibu yang menyusukan anak... JAUHI STRESS... agak2 nak stress tu, bawak2 tenangkan diri.... sebab kalau stress, hormon oksitosin dan prolktin akan kurang dirembes dan menyebabkan susu kurang dihasilkan.... antara cara untuk kurangkan stress, boleh istighfar, zikir, ingat baby waktu nak mengepam... dan kalau tak hilang jugak stress tu, boleh ambil cuti macam saya... hehehe (ok, saya cuti sbb anak demam ye, bukan sebab stress...walau pun memang kadang2 tu agak stress jugak lah )

Bagaimana hormon prolaktin dan oksitosin merangsang penghasilan susu ibu :D
Sekian dulu... kata nak siapkan kerja tadi, kan. hehe


Ain Farahati Maarof
Your Shaklee Independent Distributor

Email: ainfarahati@gmail.com
PM saya di Facebook : www.facebook.com/ainfarahati
Like FB Page saya: Jom Sihat Vita Shop


No comments:

Post a Comment